Meer informatie
Hoe herken je standaard volle banden en volle banden met blokkeerlip?
Er zijn 2 modellen van vol rubberen banden voor heftrucks, namelijk de standaard band en deze met een blokkeerlip of neus. Er is geen standaard naam voor de blokkeerlip, de benaming van dat lipje is afhankelijk van de fabrikant. Veel voorkomende benamingen zijn clip, lock, quick, SIT, LOC, snap in tire, … .
De bandvorm wordt gekozen in functie van het model van de velg, er zijn 3 verschillende types velgen voor vol rubberen banden: standaard velg met ringen, velg met lock systeem en de splitvelg.
De standaard velg met de standaard band:
Op een standaard velg wordt de standaard band gemonteerd, je kan deze herkennen door de montage ringen die gebruikt worden. Er wordt hier gebruik gemaakt van 2 of 3 ringen; de sluitring, de hielring en de tussenring.
Dit systeem vind je voornamelijk terug op oudere heftrucks en heftruck die gefabriceerd worden in het Oosten (Japan, China, Korea, …)
Velg en band met het lock-systeem:
Deze band heeft een versterkte lip of neus, deze lip past perfect in de gleuf van de velg. Het is niet alleen de lip maar ook de band die de perfecte vorm heeft en de harde rubber die zorgen voor een perfecte pasvorm. Dit type band en velg zorgen voor een snelle en gemakkelijke assemblage van de velg en de band.
Dit type is het meest voorkomende, dit systeem vind je voornamelijk terug bij Duitse heftruck constructeurs zoals Jungheinrich, Still en Linde.
De splitvelg met de standaard band:
Op een splitvelg wordt de standaard band gemonteerd, zoals de naam laat vermoeden bestaat de velg uit 2 delen. Deze 2 delen worden d.m.v. bouten aan elkaar geschroefd. Deze velgen kan dus gemakkelijk herkennen aan de 2 reeksen bouten.
Dit systeem vind je voornamelijk terug op heftruck die gefabriceerd worden in het Oosten (Japan, China, Korea, …) zoals Toyota, Mitsubishi, …